Tuesday 10 October 2017

FLAYER VS BROCHURE

Apa itu FLAYER??




Flyers adalah helaian bercetak tunggal (tidak dilipat) dan digunakan untuk menarik perhatian orang ramai terhadap acara, perkhidmatan, produk, atau idea. Flyer, atau lebih dikenali sebagai lembaran, biasanya hanya dicetak di satu sisi kertas kerana ia direka khusus sebagai media promosi yang praktikal dan boleh dibaca dengan cepat.


Flyers biasanya diserahkan secara langsung kepada orang yang sedang berjalan, sama ada di kaki lima, dalam acara, pameran atau ruang awam yang popular di sekeliling anda. Kerana ia direka khusus untuk media promosi praktikal, hanya sebilangan kecil penerima akan menyimpannya. Sebaik sahaja mereka merasakan mereka mempunyai cukup maklumat yang dikehendaki, penerima mungkin membuangnya ke dalam tong sampah. Proses menyebarkan dan melupuskan ini adalah yang akhirnya membuat kertas promosi media yang disebut fly-er atau terbang dan bertebangan.


Secara umum, flyer dicetak menggunakan A4 atau 21 cm x 29.7 cm atau saiz kertas lain seperti A5 (14.8 cm x 21 cm) dan A6 (10.5 cm x 14.8 cm). Kertas yang digunakan bukanlah jenis berat memandangkan promosi risalah yang agak singkat. Bagaimanapun, itu tidak bermakna risalah tidak boleh dicetak menggunakan kertas yang lebih tebal dan tahan lama. Meletakkan risalah dengan kertas berat digunakan untuk maklumat yang boleh digunakan berulang kali, seperti spesifikasi produk atau arahan.

Apa itu BROCHURE?




Brosur mempunyai spesifikasi yang sama dengan flyer, tetapi kebanyakan brosur selalu dicetak di kedua-dua belah kertas. Di samping itu, biasanya brosur juga mengandungi lipatan yang terdiri daripada beberapa panel atau halaman maklumat produk / perkhidmatan yang ditawarkan. Selain risalah, risalah adalah media yang paling banyak digunakan oleh perniagaan dalam mempromosikan produk mereka. Kempen media cetak ini termasuk medium yang sangat berkesan untuk mempengaruhi pengguna membeli produk.


Jika flyer biasanya kecil, maka brosur itu ditawarkan dalam pelbagai saiz. Halaman brosur umumnya dibuat daripada kertas yang lebih tebal dan lebih berat bila dibandingkan dengan flyer. Pengedaran brosur juga tidak menyebarkan selebaran kerana biasanya brosur hanya diberikan oleh salesman, agen penjualan, dan pengeluar kepada calon pelanggan yang sudah berminat dengan produk / jasa yang ditawarkan.


PENGGUNAAN SOFTWARE YANG SESUAI UNTUK MENGHASILKAN FLAYER DAN BROCHURE



  • Microsoft word
  • Microsoft power point
  • Adobe Photoshop
  • Adobe Illustrator
  • Adobe indesign





No comments:

Post a Comment

STORYBORD

Bila Si Katak Tersalah Lompat