Grafik
berasal dari perkataan Greek merupakan persembahan visual yang ditunjukkan pada
permukaan seperti dinding, kanvas, skrin komputer, kertas dan papan. Contoh
grafik ialah gambar foto, lukisan, seni tanpa ton, graf, tipografi, nombor,
simbol, reka bentuk geometrik, peta, lukisan kejuruteraan atau imej lain.
Grafik selalunya menggabungkan teks, ilustrasi dan warna. Grafik juga boleh
wujud sebagai grafik berfungsi atau berseni. Grafik juga boleh merupakan
bayangan atau menggambarkan perkara yang wujud dalam dunia sebenar.
Grafik
komputer merupakan penghasilan grafik menggunakan bantuan perkakasan dan
perisian perisian tertentu dari komputer bagi menggantikan alat dan bahan
penghasilan imej konvensional seperti pen, berus dan warna.
Grafik
komputer (Computer graphics) adalah ilmu komputer yang berkaitan dengan
pembuatan dan manipulasi gambar (visual) secara digital. Bentuk sederhana dari
grafik komputer adalah grafik komputer 2D yang kemudian berkembang menjadi
grafik komputer 3D, pemprosesan gambar (image processing),dan pengenalan pola
(pattern recognition). Grafik komputer sering dikenal juga dengan istilah
visualisasi data.
PRINSIP
REKA BENTUK VISUAL
Prinsip visual berkaitan dengan kaedah atau cara menggunakan elemen-elemen grafik supaya visual yang dihasilkan menarik dan berkesan. Terdapat 6 prinsip dalam reka bentuk visual iaitu C.A.S.P.E.R.
1. C -
Contrast (kontras)
Prinsip
kontras mengatakan bahawa jika 2 item tidak serupa, maka perbezaan itu
hendaklah diperlihatkan dengan ketara seperti warna hitam dan warna putih. Idea
utama di sebalik kontras adalah untuk mengelakkan unsur di dalam suatu muka
surat kelihatan hampir sama. Kontras ada kaitan dengan imej, warna dan
tipografi. Contoh: kontras antara fon jenis besar dan kecil, garis halus dengan
garis kasar, warna sejuk dengan warna hangat.
2. A -
Alignment (Seimbang)
Sesuatu
yang tidak seimbang akan tumbang. Begitu juga dalam rekaan sesuatu visual ia
juga perlu seimbang, di mana elemen grafik disusun supaya beratnya seimbang
dalam setiap bahagian reka bentuk. Dengan cara ini, mata rasa selesa memandang.
Terdapat 2 jenis seimbang iaitu seimbang formal dan seimbang tidak formal.
Seimbang
formal bermakna pembahagian yang sama antara dua bahagian visual samada kiri
dengan kanan atau atas dengan bawah. Cth: jongkang-jongkit yang mempunyai
bebanan yang sama jenis di kedua-dua belah.
Seimbang
tidak formal bermakna pembahagian yang tidak sama rata antara item kiri dengan
kanan atau atas dengan bawah. Contohnya, jongkang-jongkit yang masih seimbang
tetapi ianya bukan beban atau bahan yang sama jenis, cuma beratnya sahaja yang
sama.
Dalam rekaan
visual penggunaan penglihatan mata adalah cara untuk menentukan keseimbangan.
3. S -
Simplicity (Simplisiti)
Simplisiti
bermaksud sesuatu rekaan haruslah memungkinkan kefahaman yang cepat dan jelas.
Cara yang terbaik ialah dengan mempersembahkan satu perkara pada satu masa.
Idea yang banyak dalam satu visual akan mengelirukan.
Visual
yang mengandungi sedikit elemen adalah lebih baik , kerana mudah dilihat.
Hadkan perkataan-perkataan yang ditayangkan kepada 15 atau 20 patah perkataan
sahaja dalam satu visual tayangan.
Lukisan
hendaklah jelas dan terang. Garisan luar ( outline ) hendaklah dibuat dengan
garisan tebal. Garisan-garisan kecil harus ditinggalkan kerana garisan-garisan
kecil yang terlalu banyak akan mengelirukan.
4. P - Proximity (Penyatuan)
Penyatuan
ialah perhubungan yang lahir di antara elemen-elemen visual apabila
elemen-elemen tersebut berfungsi bersama sebagai satu kesuluruhan. Dengan kata
lain, elemen-elemen seperti penghurufan, warna, bahan-bahan lain hendaklah saling
melengkapi di antara satu dengan yang lain untuk mengukuhkan idea dasar yang
hendak disampaikan. Penyatuan dapat diperolehi dengan menggunakan anak
panah, kotak, garisan, bentuk-bentuk tertentu, warna dan sebagainya.
5. E -
Emphasis (Dominan)
Dominan
merupakan pusat penumpuan atau minat. Dalam sesuatu rekaan visual, objek atau
item utama mestilah ditonjolkan agar dapat dilihat dan dibaca maksudnya.
Terdapat
pelbagai cara untuk mencapai dominan, antaranya ialah :
a)
Menggunakan Peraturan Satu Pertiga (Rule of Third)
Peraturan
satu pertiga berdasarkan kajian bagaimana manusia menyaring sesuatu visual.
Daripada kajian itu, didapati perhatian tertumpu lebih di sudut atas kiri
daripada tempat-tempat lain.
b) Warna
dan bentuk yang kontras
c) Saiz
yang lebih besar
d)
Menggunakan anak panah yang menunjuk ke arah item utama
e)
Menggunakan garis-garis yang menunjuk ke arah item utama
f)
Mewujudkan gerakan dalam rekaan visual seperti pergerakan cecair, guli atau
kipas
g)
Menggunakan lampu atau cahaya yang memancar.
6. R -
Repetition
Prinsip
ini menyatakan bahawa harus tekalkan sesuatu aspek reka bentuk pada tempat
tertentu. Unsur yang ditekalkan mungkin berupa fon yang dihitamkan, garis
kasar, bullet yang serupa, warna, unsur reka bentuk, format tertentu, hubungan
ruang dan sebagainya.
CIRI-CIRI
GRAFIK
Grafik
mempunyai empat ciri-ciri yang baik. Salah satu ciri-ciri grafik ialah mudah
dan jelas dibaca dan difahami. Mesej dapat ditafsir tanpa terlalu bersusah payah
juga merupakan ciri-ciri grafik. Selain itu, grafik juga mendorong interaksi
yang aktif antara pelajar, guru dan maksud yang terdapat dalam visual. Membantu
memfokuskan perhatian kepada maksud yang terdapat dalam visual merupakan salah
satu ciri-ciri grafik.
ELEMEN
ASAS REKA BENTUK GRAFIK
Elemen
grafik bermakna bahan-bahan asas yang digunakan untuk membentuk sesuatu
komposisi visual. Antara elemen asas reka bentuk Grafik terdiri daripada Ruang
(Space), Garis ( Line ), Permukaan (Surface), Bentuk dua dimensi (Shape),
Bentuk tiga dimensi (Form) dan Warna.
- Ruang (Space)
Ruang
adalah keluasan yang disediakan bagi sesuatu visual, sama ada sebesar kertas
A4, kertas manila mahupun seluas padang bola. Ruang terbahagi kepada dua jenis,
iaitu ruang positif dan ruang negatif. Ruang positif merupakan ruang yang
digunakan, manakala ruang negatif merupakan ruang yang kosong.
Selain
itu, di antara perkataan dan elemen – elemen visual yang lain haruslah
mempunyai ruang – ruang kosong yang ditinggalkan untuk mengelakkan perasaan
sesak. Keadaan sesak tersebut boleh mengelirukan seperti yang ditunjukkan dalam
rajah yang di bawah.
Garisan
mempunyai banyak fungsi seperti menunjukkan pergerakan dan arah atau aliran,
seperti aliran sungai, tiupan angin, arah larian dan lain-lain, menunjukkan
suasana aman atau ganas seperti letupan, menunjukkan kemegahan dan kekuatan
seperti bangunan, menunjukkan kekusutan, melukis objek atau benda,contoh:
cawan, pasu dan lain-lain serta menghubungkan antara satu elemen dengan elemen
yang lain.
2. Permukaan ( Surface )
Sesuatu
permukaan boleh dirawat dengan memberi warna dan tekstur. Sekiranya kita
mengulang beberapa garisan pada sesuatu kedudukan, sama ada menegak atau
mendatar, kita akan merasakan unsur permukaan wujud. Sebagai contoh, lakaran
dalam lukisan seni bina sebuah rumah, garisan diolah bagi menggambarkan
permukaan di atas (bumbung rumah), permukaan menegak (dinding), dan permukaan
di bawah (lantai dan permukaan bumi). Permukaan yang kasar atau licin akan
memberi kesan ke atas rupa garisan yang dibuat di atasnya.
3.
Bentuk Dua Dimensi (Shape)
Bentuk dua dimensi mempunyai hanya dimensi panjang dan lebar seperti sekeping kertas. Terdapat tiga jenis bentuk dua dimensi, iaitu bentuk geometri, bentuk abstrak dan bentuk gambaran.
Lukisan
di bawah merupakan bentuk tiga dimensi tiruan yang menunjukkan dimensi
ketebalan, ketinggian dan kepanjangan.
4.
Bentuk Tiga Dimensi (Form)
Bentuk tiga dimensi mempunyai dimensi panjang, lebar dan tinggi. Ia boleh didapati dalam dua kategori, iaitu bentuk tiga dimensi sebenar dan bentuk tiga dimensi tiruan. Bentuk tiga dimensi sebenar adalah bahan sebenar yang mempunyai dimensi panjang, lebar dan tinggi, cth meja. Bentuk tiga dimensi tiruan ia kelihatan seolah-olah mempunyai dimensi panjang, lebar dan tinggi atau tebal, cth gambar foto dan lukisan yang diberi bayang.
5. Warna
Tujuan warna dalam grafik adalah untuk memudahkan atau meningkatkan kejelasan visual. Lazimnya perbezaan warna antara latar ( elemen negatif ) dengan visual ( elemen positif ) akan menimbulkan kontras yang baik.
Salah
satu fungsi warna dalam seni grafik ialah melahirkan kesan atau pengaruh
tertentu. Banyak mitos mengenai warna cuba dibuktikan pada masa kini dengan
kajian saintifik. Semuanya menjurus kepada kesan dan pengaruh warna kepada
benda-benda hidup. Warna jingga, merah, dan kuning dikatakan sebagai warna
aroma panas kerana dikaitkan dengan cahaya matahari dan api. Warna-warna panas ini
dikatakan mempunyai kesan aktif, membangkitkan perasaan, menceriakan suasana,
kedekatan, kegarangan, kekuatan dan semangat. Maka, warna-warna ini biasanya
digunakan bagi karya yang bertemakan perayaan dan kemeriahan.
Manakala
warna-warna sejuk atau dingin terdiri daripada warna-warna biru, ungu dan
hijau. Warna-warna ini dikaitkan dengan alam seperti langit, laut, air dan
tumbuh-tumbuhan. Nyata warna-warna dingin ini memberikan kesan pasif dan
melahirkan ketenangan, kelembutan, kedamaian, dan kesayuan. Warna putih pula
menjadi lambing kebersihan, keaslian, dan kesucian.
Mewujudkan
perasaan harmoni juga merupakan fungsi warna dalam seni grafik. Warna dikatakan
dapat memberikan berbagai-bagai pengertian estetik dan psikologi. Warna dapat
menimbulkan suasana yang dikehendaki, misalnya warna-warna yang terang boleh
mencetuskan rasa keriangan, kedamaian, selesa dan tenteram.
6.
Peralatan Penghasilan Grafik
Kamera
Digital dan scanner merupakan peralatan yang biasa digunakan untuk menghasilkan
grafik.
Alat
pengimbas (Scanner) merupakan satu peralatan yang membolehkan kita memasukkan
gambar ke dalam komputer. Alat pengimbas berfungsi seperti mesin fotostat. Alat
pengimbas ini membuat salinan dalam bentuk digital yang boleh digunakan dan
dilihat di skrin komputer. Dengan alat pengimbas, kita bolehlah memasukkan
gambar ke dalam komputer dan kemudiannya gambar tersebut boleh digunakan untuk
ditambah kepada dokumen, diubah untuk dijadikan gambar latar dan
sebagainya.
CONTOH
REKA BENTUK GRAFIK
No comments:
Post a Comment